Psychohygiena

Co je vlastně stres? Seznamte se!

O stresu se teď hodně mluví. Je všude kolem nás. Tlak okolí, nás samotných, existenční otázky, rychlost dnešní doby – to vše na nás klade ohromné nároky. A proto není divu, že se stresem bojujeme (téměř) všichni. Ale co to vlastně ten stres je? Co s námi dělá? A jak s ním můžeme pracovat? To se dozvíte v dnešním článku.

O stresu stručně a jasně

Jednou se základních definic stresu je, že se jedná o nadměrné psychické, či fyzické zatížení, nebo případně o stav nadměrného ohrožení. Do stavu stresu nás uvádí konkrétní „stresory“, které jsou ovšem pro každého člověka specifické. To znamená, že to, co uvede do stresu vás, nemusí do stresu uvést někoho jiného. A naopak, to, co uvede do stresu někoho z okolí, může vás nechat úplně chladné.

Stres vzniká většinou ve chvíli, kdy se sejde více stresorů najednou, se kterými nedokážete v daný okamžik rychle nic udělat. V tu chvíli přichází stresová reakce. Ta může být fyziologická, emoční, nebo myšlenková.

Odkaz minulosti

Fyziologické reakce na stres, které mozek automaticky spouští, jsou v člověku zakódované ještě z dávné minulosti. Připravují nás totiž na případný útěk či boj s predátorem. Do krve se vyplavují z nadledvinek dva stresové hormony – adrenalin a noradrenalin. Aktivují se svaly nutné pro obrannou reakci. Do svalů v tento moment proudí více živin a svaly tak ztuhnou a napnou se. V minulosti se pak uvolnily právě bojem, nebo útěkem. To však v dnešní době nejde, protože stres je většinou vyvolán nějakým jiným stresorem, než je predátor – a ten stresor dokonce může být nejen vnější, ale dokonce i vnitřní (může být přímo v nás). Z toho důvodu ztuhlost svalů přetrvává i poté, co stresor odezní. A s tím souvisí i ostatní navazující problémy. Stres může vést i k závažnějším onemocněním jako jsou například srdeční onemocnění, cukrovka, obezita, vysoký tlak, nebo dokonce rakovina. Je také počátkem některých duševních chorob, jako jsou deprese, nebo úzkosti.

Pozitivní stres? Co to je?

Ovšem co je zajímavé, stres nemusí mít nutně jen negativní efekt. Existuje totiž i pozitivní stres. Ten se nazývá eustres a vyplývá veskrze z pozitivních situací (třeba svatba, povýšení a další….). Tenhle kamarád je méně zátěžový, a ještě ke všemu je schopný vás vybičovat k vyššímu výkonu.

Můžete ho tedy využít ve svůj prospěch a uvolnit ho tak tím, že díky němu něco vytvoříte, nebo posunete třeba nějaký projekt zase o kus dál. Důležité je si ale uvědomit, že stres je něco s čím je třeba pracovat a co je třeba mít, alespoň částečně, pod kontrolou. Protože tělo si pak nezpracovaný stres ukládá a jak jsem psala výše, může to vést k různým neblahým záležitostem. A ne. Stres rozhodně není nová norma, ač to tak možná trochu vypadá.

Ale jak tedy se stresem pracovat? To vám prozradím v příštím článku.

Video verze článku? Jasně! Tu!

 

 

Zanechat Odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *